CanBus kabel – egenskaper og bruksområder:
Det finnes en rekke ulike typer CanBus kabel med spesifikasjoner og egenskaper tilpasset ulike applikasjonsområder. Hva man bør velge vil avhenge av prosjektet som foreligger og tilhørende spesifikasjonskrav.
Bakgrunn fra bilindustrien
De aller fleste har kanskje hørt ordet CanBus i forbindelse med biler, og det ikke uten grunn. CanBus (Controller Area Network) ble nemlig utviklet for nettopp kjøretøy. Senere ble teknologien adoptert og benyttet i en lang rekke av applikasjoner innenfor jordbruk, luftfart, navigasjon, industriell automasjon, bygningsautomasjon, medisinsk instrumentasjon, jernbane, marine & offshore. Det tyske konsernet Robert Bosch GmnH startet utviklingen av CanBus tidlig på 80-tallet, og protokollen ble offisielt lansert i 1986. Første bilmodell med denne teknologien om bord var Mercedes-Benz W140, lansert i 1991.
Moderne kjøretøy består av en rekke høyteknologiske komponenter som er sammenkoblet i et nettverk. Mange av komponentene har informasjon som må deles med andre deler av nettverket for å foreta løpende justering av bilens innstillinger. CanBus er en protokoll som sørger for effektiv og sikker datakommunikasjon mellom kjøretøyets komponenter, uten nødvendigvis bruk av en sentral driftsserver.
Kommunikasjon mellom noder
Grunntanken bak CanBus var å muliggjøre kommunikasjon mellom enheter og mikrokontrollere i kjøretøy uten bruk av en sentral driftsserver. Disse enhetene er mest kjent som noder eller ECUs (electronic control units). Tenk på CanBus som nervesystemet i den menneskelige kroppen der nodene er «alle delene av kroppen». Uten intrikat og vanskelig kabling, muliggjør CanBus systemet en driftssikker og ikke minst økonomisk gunstig overføring av kommunikasjon.
I et CanBus-system kan det gis prioriteringer til hvilken informasjon som skal sendes først, og hver individuelle node kan velge om de vil motta informasjonen eller ignorere den.
Selve protokollen benytter seriell overføring over to ledere (CAN low og CAN high). Datastrømmen blir godtatt av alle noder (også den som sender) på nettverket, og hver node kan både kontrollere dataen og bestemme om den vil motta datainformasjonen eller se bort fra den. Ettersom protokollen gir mulighet for at nodene kan sende på likt, gis det prioriteringer. Høyeste prioritering får sende mens de andre venter.
Med bruk av noder og prioriteringer, legger CanBus protokollen grunnlaget for en enkel, effektiv og økonomisk overføring av data. Det er videre også mulig å logge seg på kommunikasjonskjeden, og fritt hente ut diagnostikk, logger og konfigurering etter behov.
Gjeldende generasjon av CanBus kabler kan overføre inntil 20 Mbit/s og kommer med ulike typer kappe og konstruksjon avhengig av applikasjonsområde. Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker mer informasjon om kabler med spesialtilpasning for industri eller marine.
Krav til Canbus kabel
Kravet for CanBus kabel er at den må være en revolvert i par, skjermet og med 120 Ohm motstand. Applikasjonsområde vil gjerne legge føringer på krav til kabelens ytterkappe og konstruksjon. For innendørs bruk er det gjerne krav om halogenfri kappe, mens for nedgraving vil det ofte være et poeng at kabelen har en armering som tåler ytre belastning. Bruk i maritime miljøer vil gjerne kreve en kappe med DNV / GL -sertifisering. Dersom du har flere spørsmål til valg av CanBus kabel til ulike bruksområder, kan du gjerne ta kontakt med oss for support og rådgivning.
Lurer du på hvilke produkter du bør velge?
Ta kontakt med oss, og vi vil hjelpe deg med å finne
den riktige løsningen til ditt prosjekt.
KONTAKT OSS
Les mer...Vis mindre...